Projekt „Zaczarowany Ogród- cykl dodatkowych zajęć specjalistycznych wyrównujących dysproporcje edukacyjne uczniów niepełnosprawnych oraz z dysfunkcjami rozwojowymi” realizowany był w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki z Europejskiego Funduszu Społecznego z poddziałania 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych”, jego głównym beneficjentem było Miasto Węgrów .
Projekt ten to dodatkowa oferta edukacyjna skierowana do uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Węgrowie, która była realizowana przez 32 miesiące (od października 2010 roku do maja 2013 roku).
Koszt całego projektu wyniósł 1 903 839 zł, w tym kwota dofinansowania 1 818 799 zł, a wkład własny niepieniężny 85 040 zł.
Dzięki funduszom uzyskanym w projekcie „Zaczarowany Ogród” wzbogaciliśmy naszą placówkę w nowoczesne i bardzo atrakcyjne pomoce dydaktyczne , komputery, programy multimedialne, w dwie nowe pracownie do zajęć reedukacyjnych (dostosowane również do potrzeb dzieci na wózkach ), w nowoczesne urządzenia do stymulacji audiowizualnej AVS Sirius oraz Mindball. Na ten cel przeznaczonych zostało blisko sto tysięcy złotych.
W ciągu całego okresu realizacji projektu uczestniczyło w nim 267 dzieci ( 159% liczby przewidywanej), w tym 32 z orzeczeniami o niepełnosprawności.
Celem głównym projektu było umożliwienie dostępu do różnych form terapii, a tym samym wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych w procesie kształcenia.
Realizacja tego celu przebiegała podczas warsztatów z różnych rodzajów zajęć terapeutycznych. Zajęcia warsztatowe odbywały się przez 6 dni w tygodniu, w łącznym wymiarze 136 godzin tygodniowo. Ogółem w czasie realizacji Projektu przeprowadzono 12 920 godzin zajęć warsztatowych.
Inne cele realizowane w ramach Projektu to:
Podnoszenie umiejętności i kompetencji ucznia, czyli jego osiągnięć edukacyjnych.
Osiąganie wyższych kompetencji językowych i intelektualno- sprawnościowych
Zwiększenie u uczniów poczucia własnej wartości i podwyższenie samooceny
Zwiększenie motywacji do przezwyciężania trudności
Nabywanie kompetencji interpersonalnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w szkole i w środowisku poza szkolnym
Umożliwienie dostępu do sprzętu terapeutycznego
Zwiększenie świadomości rodziców o znaczeniu wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych i jej wagi dla przyszłego życia.
Rozpoznanie i jak najwcześniejsze dotarcie do dziecka dysfunkcyjnego oraz podjęcie działań korekcyjnych.
Cele te były realizowane na zajęciach z zakresu warsztatów:
1. reedukacyjnych ,
2. logopedycznych ,
3. polisensorycznych,
4. rehabilitacji ruchowej,
5. wyrównawczych z języka angielskiego,
6. wyrównawczych z innych przedmiotów,
7. neuroterapeutycznych EEG Biofeedback,
oraz w czasie spotkań informacyjno- integrujących z rodzicami, które odbywały się raz na kwartał.
W ciągu całego okresu przy realizacji projektu zatrudnionych było 30 osób. W tej liczbie znajdują się pracownicy obsługi, ale przede wszystkim znakomici terapeuci: reedukatorzy, neuroterapeci, psycholodzy, logopeda, rehabilitant ruchowy oraz nauczyciele wspomagający z klas integracyjnych. Wszyscy zatrudnieni w Projekcie nauczyciele i terapeuci posiadali wysokie kwalifikacje oraz wyjątkowe walory osobiste pozwalające na wytworzenie ciepłej, radosnej i pełnej fascynacji atmosfery towarzyszącej dziecku przy zdobywaniu nowych umiejętności i pokonywaniu własnych trudności.